donderdag 19 januari 2012

Vandaag weer terug uit het Sauerland.
Heb daar een heerlijke week vakantie genoten met de auto in de sneeuw, wat heel anders is als mijn normale activiteiten in dit schitterende deel van Duitsland.

Heb uiteraard wel mijn Zumo meegenomen en had behoorlijk wat motorroutes geladen. Het motorhart gaat toch waar het gaan kan....ook al is het met de auto.
Ik ben daar gewoon gaan rijden iedere dag en heb af en toe een gillende buurvrouw (van plezier) in de auto gehad...
Waarom....omdat ik gewoonweg helemaal " op"  ging in de prachtige bochtencombinaties die we tegen kwamen. Ik stelde me al helemaal voor om  het komend voorjaar weer met mijn nieuwe FJR mijn toeren daar te maken.
Gedurende de rit met de auto blijk ik weer helemaal op mijn spreekstoel te zitten en begin over het motorrijden te praten. Mijn buurvrouw van 68 weet er nu ook alles van......
Gedurende de week dat we daar waren heb ik toch wel wat motorrijders getroffen.
Op dagen dat de zon scheen en de weg schoon was kwam er toch wel e.e.a. de weg op. Het waren wel allemaal zogenaamde pekelfietsen.
Helaas ben ik geen vrouwen tegen gekomen......
Waarom niet zou je je afvragen?
Ik rijd zelf wel door in de winter, met wel goede info over de weerberichten uiteraard.
Overigens eerlijkheids halver moet ik toegeven dat ik deze winter nog niet veel gereden heb.
Mijn nieuwe FJR heeft nu 1800 km op de teller staan nadat ik hem 22 oktober had gekregen.
Maar meteen na 2 weken brak ik helaas mijn rib en was het weer even gedaan met het rijden.........
En om nu deze blinkende schone bike meteen aan de zout" goden"  over te leveren vind ik eigenlijk eeuwig zonde!

Terugkomend op mijn vakantie:
De schoonheidsspecialiste van het hotel was zelf ook fervent motorrijdster en vertelde dat haar moeder haar deze passie had meegegeven. Gaaf he!
We hebben een erg gezellig gesprek gehad over onze gezamelijke hobby. Ze vertelde me ook dat ze graag beter wil gaan rijden, want haar nieuwe vriend kan ze niet echt goed bijbenen gedurende de tochten die ze daar rijden en ze voelt zich daardoor wat opgejaagd.
Ik ben van mening dat wij vrouwen even goed kunnen rijden als de mannen. En als we elkaar daarvoor de tijd gunnen dan hebben we allemaal even veel plezier in het motorrijden en gaan we met zijn allen er net zo enthousiast over praten. En daardoor komt er dan dus steeds meer 2 wielig rollend materieel de weg op.

Op mijn werkplek zijn inmiddels ook al aardig wat dames aan het motorrijden geslagen en ze zijn helemaal enthousiast. We hebben er zelfs een die zijspan rijdt!
Wat o.a. voor hen een punt was voordat ze gingen lessen, ......hoe doe jij dat toch?.....als jij van de motor afstapt, zit je haar nog steeds goed, je bent altijd best snel inzetbaar voor de dienst ondanks al die motorkleding, je hebt altijd goede zin als je binnenkomt....ook al is het half 7 in de ochtend.....
Ja bij ons beginnen de vroege diensten om 7.00 uur. Ik werk bij de ambulancedienst in Eindhoven.

Nou gewoon, mijn kapper weet dat ik na mijn helm te hebben afgezet, slechts een keer door mijn haar wil wrijven en het dan goed moet vallen, mijn kapsel is gewoon lekker kort en dan gebruik ik de juiste producten erin.
Geloof het of niet, maar dat was dus best een issue voor deze en gene. Opgelost dus!

Hoe moet dat met slecht weer?
Nou ook gewoon......iets meer investeren in goede motorkleding, je goed laten adviseren door de gerenomeerde motorkledingzaak en rijden met die handel.....er bestaat namelijk geen slecht motorweer!  Ook opgelost dus!

De vraag hoe ik dat toch doe als ik met al die mannen aan het toeren ben?
Meestal ben ik namelijk een van de weinige vrouwen in de toerclubs waar ik mee op pad ga.
O.a. van de FJR Club Nederland ben ik de enige vrouw met een eigen FJR.
Bij de club mensen van de Supertoer en de S toer ook een van de weinigen...

Nou, nog steeds heel gewoon......ik hoef en wil me niet bewijzen. We zijn motorrijders onder elkaar.
Ik respecteer de mannen, zij respecteren mij. Ik hoef niet haantje de voorste te zijn en mee te kunnen praten met alle "motordingen" . Dat verwachten mannen helemaal niet. Ze verwachten iemand die net zo veel plezier aan het motorrijden heeft als zijzelf.
Zij zijn trots op hun motor, ik ben trots op mijn motor. Zij weten veel van hun machine, ik weet veel van mijn machine. Zij sleutelen zelf aan hun machine en nee...ik sleutel niet aan mijn machine want die is zo nieuw meestal dat daar garantie op zit en de werkplaats kan het heel erg goed.
Iets anders is dat ik er wel altijd met mijn snuffert bovenop sta om te kunnen zien waar ze allemaal mee bezig zijn. Ik pak ook graag mee aan hoor....maar dat is echt geen noodzaak.

Kleine annekdote: Mijn FJR had ik in no time op ruim 1300 km gereden en die moest de eerste beurt krijgen. O.a. de olie moest vervangen worden.
Tot die 1300 km reed de FJR als een zonnetje. Meteen bij het wegrijden na de 1e beurt schakelde de motor zo bagger dat ik meteen terug ging. Iets was niet goed en het moest mijns inziens wel aan de olie liggen, want meer was er niet echt aan gedaan (buiten aantrekken van alle bouten, moeren etc)

Tja...en dan loop je even tegen een monteur aan die je voor gek verslijt, want mijn geopperde oorzaak kon absoluut niet! Dat wist hij wel heel zeker en ik moest nog maar eens 6000 km rijden want voor die tijd was een koppeling nooit op zijn opper best.....ja, dat is ook  (egnie).....
En dan moet je mij leren kennen.......ik ben daar door blijven gaan over het probleem en uiteindelijk heeft de monteur de opdracht gekregen van de eigenaar van de motorzaak om Yamaha Nederland te bellen of verkeerde olie de oorzaak kon zijn van het slechte schakelen.
Toevallig ben ik Forumadministrator en webmaster van de FJR Club Nederland http://www.fjr-club.nl/ en lees veel over onze machine en dit was al 1 keer eerder bij iemand anders voorgevallen.

Het antwoord was uiteindelijk bevestigend van Yamaha Nederland. Na direct een 2e oliewissel (met nu de juiste Yamaha olie en dus geen universele olie) reed mijn machine weer perfect.
Hiermee wil ik eigenlijk zeggen dat ook wij vrouwen technische onvolkomenheden kunnen opsporen en ook oplossen. Op enig moment ken je je eigen motor door en door en voelt het goed........ of niet.
Laat je daarom dus niet afschrikken.....technische zaken hoeven geen belemmering te zijn om motor te gaan rijden.

Het gaat om het plezier dat je kan beleven op deze gemotoriseerde tweewieler.
Misschien ga je nu wel iedere dag op de brommer naar je werk. Of zit je in een auto te luisteren naar radio Veronica. Da's niet zo makkelijk op de motor.....helaas,  het makkelijkste is dan om een flinke lading mp3's in je Zumo te hebben... haha

Denk je telkens als er weer een motorrijder voorbij komt....dat zou ik ook wel willen......Nou, dan zeg ik:
GEWOON AAN BEGINNEN!!!!!
Twijfel niet langer en ga aan de slag. Motorrijscholen genoeg en als je het roze bewijs hebt, dan heb je bewezen dat je de beginselen snapt en in praktijk kunt brengen.
Pas als je zelf aan de slag gaat zonder een instructeur in je kielzog ga je je eigen rijstijl ontwikkelen maar ook leren kennen. Je moet altijd je eigen draai gaan vinden op dit geweldige vervoersmiddel.
En ik kan dat weten na 35 jaar!
Als je dan wat vrijer op je machine komt te zitten dan ga je eens nadenken over voortgezette rijtrainingen. Dit zou voor iedere motorrijder gewoonweg een jaarlijks cadeau moeten zijn voor haar of hem.
Als we gezamelijk op deze manier bezig zijn met onze geliefde passie dan wordt het ook steeds veiliger voor ons op de weg.
Mijn standaard uitspraak is altijd:
Een goede motorrijder/ster is altijd probleemoplossend bezig!

 In mijn werk word ik vaak geconfronteerd met verkeersongevallen. Een veelgestelde vraag is hoe het dan toch komt dat ik nog steeds motorrijd?
Nou, ook daar is een simpel antwoord op te geven: Ik zie voetgangers, fietsers, snorfietsers, bromfietsers, mensen met skeelers, scootmobielen, gehandicaptenvoertuigen, ruiters, bestuurders van wagens, automobilisten, vrachwagenchauffeurs en dus ook motorrijders die ongevallen krijgen. (ik vergeet vast nog wat categorieen...)
Het kan voor een ieder fataal aflopen..........,  het kan voor een ieder ontzettend meevallen.
Veel gehoorde opmerkingen na een doorgemaakt ongeval zijn: " Ze zagen me niet!!!
Ik zag het gewoon aankomen en kon niks meer doen."

Nou dan is mijn filosofie zo slecht nog niet denk ik.
Zorg dat je zelf goed ziet en gezien wordt!. Los de problemen die een ander veroozaakt ruimschoots op tijd op.
Kijk verder als je neus lang is en verwacht het onverwachte.

Dit is hier dus niet alleen voor vrouwen bedoeld die motorrijden........dit is voor alle weggeberuikers bedoeld.

Vind je het prettig om dit soort verhalen te lezen of horen, als je wil gaan motorrijden hoef je niet meteen te racen, off road te gaan rijden, enduro en wat dies meer zij......
Dat zijn erg leuke sporten om te beoefenen, maar dat HOEFT niet als je gewoon wil motorrijden.
Stem dan op mij want ik vind het ontzettend leuk mijn verhaal te doen en jullie te enthousiasmeren!!!!!!!
Ik hoef deze titel niet te winnen, ik wil het gewoon zijn omdat het goed voelt!
Gewoon lekker met de motor woon-werk verkeer rijden. Aan het einde van een dag werken heerlijk een klein ommetje naar huis.....ff alle besonges van je werk van je af rijden, gewoon lekker genieten, geen of minder fileleed, goedkoper rijden en eigenlijk weer uitgerust thuis aankomen.

Als je dit dan al goed gaat bevallen dan komen van zelf de weekenden met toertochten en zul je zeker de Ardennen of Eifel een keer gaan bezoeken.
Als je daar dan de smaak van te pakken hebt dan wil je niet eens meer met een vliegtuig op vakantie....nee dan wordt de motor je ideale manier je vrije dagen te gaan genieten.
Ook met je bepakking kan je bij de motorzaak goed op weg worden geholpen. Niets hoeft meer een belemmering te zijn.
Ga de mooiste bergpassen van de Alpen, Dolomieten etc verkennen  en de Gorges in het o zo mooie Frankrijk.
Je bent meteen verkocht. Dat is wat ik je in ieder geval kan verzekeren!!!!!!!!!!!

De Gavia - Dolomieten


Op weg naar de Drei Zinnen, Dolomieten, 2009

Provence, 2011, Maritieme Alpen, Col d' allos......een afdaling op zijn gemakkie vanwege het ontzettend mooie natuurschoon........
Ik heb op mijn helm een Contour camera die naar mijn mening geweldige opnames maakt.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten